zondag 10 augustus 2008

Panta Rei

Vandaag was ik mijn pc aan het schoonmaken , en ik kwam veel mapjes tegen met paar zelfstudies die ik gemaakt heb toen ik ziek was en dus veel tijd had om boeken en sites te verorberen.

Een van mijn grootste fascinatie zijn toch die oude filosofen zoals Heraclitus en Socrates en Plato.

Alles stroomt en niets is blijvend; alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde Heraclitus

Wat komt er in je op als je dit leest?

Men kan nimmer twee maal in dezelfde rivier afdalen, want onophoudelijk stromen er weer andere wateren door.

Het Schoonste Universum is toch alleen maar een berg rommel zonder enige ordening

Veel bestuderen levert nog niet automatisch begrijpen op.

Dingen worden voortdurend omgezet in vuur en vuur weer in dingen, zoals ook goud wordt omgezet in handelswaar en handelswaar weer in goud.

dit zijn nog een aantal van zijn uitgesproken zinnen...volgens hem zijn alle wetten kunstmatig ze kunnen de werkelijkheid niet weergeven en ook geen vormgeven...met bepaalde stellingen ben ik het niet mee eens ... en toch vind ik ze boeiend.

zoals deze zin "Het Schoonste Universum is toch alleen maar een berg rommel zonder enige ordening"

voor mij is dat geen chaos maar echt iets dat precies uitgerekend is .
De zon is op een bepaalde afstand van de planeten.
De manier hoe de planeten draaien, de maan, alles heeft zijn taak dat kan je niet vergelijken met een berg rommel zonder ordening het is tenslotte een kosmos...

De kerk vergeleek het kosmos met het menselijk lichaam,
het is zoiets als ledematen organen enz binnenin de mens alles is perfect uitgerekend.

Alles heeft een functie dit is ook met het heelal sterren planeten aarde enz.
Newton toonde aan dat tijd materie zwartekracht alles met elkaar te maken had hij zag het als een eenheid.
Er heerst dus orde.
De sterren zijn niet zomaar geplaatst, allen hebben een speciale plek ze vormen constellaties, denk aan astrologie...

het heelal is een kosmos geen chaos maar er heerst er wel ook chaos.
Je hebt altijd 2 kanten die elkaar tegen spreken.

Het is een kosmos, maar toch nog chaos.
Eenheid tegenover veelheid.
Je kan alles tot één en hetzelfde herleiden volgens mij...

En nu ga ik mijn pc verder opruimen :D

Nella

Geen opmerkingen: